Létezik az elmélet, ami alapjaiban rengeti meg a keresztény egyházat? Vagy szenzációhajhász, tényeket mellőző kitaláció az egész? Dan Brown sikertörténetével valósággal elburjánzottak a keresztény egyházról szóló konteók, mint például a titokzatos Sion-rend küldetéséről szóló mítoszok, vagy a szentjeink titkos életéről írt legendák. Sokszor bukkan fel egy olyan állítólagos kincs, ami feltételezhetően kirántaná a szőnyeget az egyház biztos talpa alól, így e fontos ereklyéket állítólagos rendek védelmezik. A kincs nem mindig értendő szó szerint, hiszen lehet szó egy fontos dokumentumról, festményről vagy vallási alakok testéről. A konteó-gyártók legkedveltebb célpontja Jézus Krisztus, akiről sokan úgy gondolják, házasságban élt, gyermeke is született, valamint azt is, hogy feltámadásához semmilyen transzcendens erőnek nem volt köze, mivel valójában meg sem halt a kereszten.
Szent vér, szent grál
Minden a Szent vér, szent grál című könyvvel kezdődött, ami a 70-es években nem kisebbet állított, minthogy Jézus kereszthalálának története valójában teljesen más volt, mint amit a legtöbben ismerünk. A szerzők misztikus, megoldatlan rejtélyeket közölnek, mint például egy ősi titkokat őrző falucska, vagy egy szent vérvonal, amelyet a mai napig a Sion-rend őriz. A Szent vér, szent grál óriási felháborodást szított az olvasók körében, mégpedig azért, mivel azt a kijelentést tette, Jézus Krisztus nem halt kereszthalált, hanem Mária Magdolnával családot alapított, és elszökött üldözői elől. A Megváltó vérvonala a mai napig létezik, leszármazottjai köztünk élnek, a rejtélyes rend pedig emberéletek árán is védelmezi. Az érdekes téma sokak fantáziáját izgatta, így kutatni kezdtek Jézus és Mária Magdolna közti kötelék után. A Biblia természetesen nem ejt szót bárminemű kapcsolatról, ami az elmélet szempontjából gyakorlatilag nem is olyan szokatlan. Az egész konteót áthatják az ősi zsidó hagyományokról, szokásokról szóló értekezések, ami azt is kifejti, hogy tulajdonképpen egy harmincas éveiben járó zsidó férfi esetében elképzelhetetlen volt, hogy ne legyen felesége. A Biblia hallgatására tehát ezt a magyarázatot szolgáltatják. Több rész is sejteti, hogy Mária Magdolna és Jézus kapcsolata különleges volt, hiszen először a nőnek fedte fel magát a feltámadása után, illetve megfeszítésekor is jelen volt az állítólagos feleség. Kettejük szerelme azért is nagyon fontos, mivel a francia Merovingok is magától Jézus Krisztustól származtatják magukat. Sokak szerint Mária Magdolna Jézussal Gallia déli részén kerestek menedéket, ahol a helyi zsidó közösség feltétel nélkül befogadta a családot. Az utódok később arisztokrataként tevékenykedtek, majd beházasodtak a francia Meroving családba azzal a feltett szándékkal, hogy Franciaország szétszakadt területeit egyesítsék. Ugyan a leszármazottakat nem nevezték meg, így csak találgatni tudunk, honnantól eredeztethető Krisztus vére a családban. A titokzatosságot fokozza az a megállapítás is, hogy az uralkodói berkekbe való beszivárgás tervezett módon történt, a leendő örökösök útját pedig egy titkos társaság, a Sion-rend egyengette.
A Sion-rend nagymestere, Jézus leszármazottja
A rendről számtalan pletykát olvasni, misztikusságuk pedig a Da Vinci-kód megjelenésével az egész világ figyelmét felkeltették. Amit történetekből tudunk: egy titkos társaság anonimitásba vonult tagjai akár a gyilkosságtól sem riadnak vissza azért, hogy megőrizzék a ránk maradt ereklyéket, és megvédjék Jézus Krisztus ma is élő leszármazottját. Egy érdekes eset mutatott rá arra, hogy tulajdonképpen mennyire is komolyak lehetnek a Sion-rend szándékai.
Egy Pierre Plantard nevű férfi nem kisebbet állított, minthogy maga is a Merovingok leszármazottja, tehát Krisztusi vérből való, illetve a Sion-renddel szorosan összefonódva működött együtt, majd vált később nagymesterré. A BBC interjút is készített Plantarddal, ám zavaros válaszai és családfájának felkutatása után végül a nagy hírverést követően beismerte, hazudott az egész világnak. A Sion-rend mégsem létezik? Jézus Krisztusnak mégsem lehetnek örökösei? A válasz nem lehet egy szimpla nem, mivel az interjún adott válaszai sokat sejtetők voltak, és jónéhány kutató figyelmét felkeltették. A kérdés tehát adott: mégsem hazudott mindenben Plantard?
Rennes-le-Château rejtélye
Körülbelül 40 éve a központja a Sion-rend rejtélyének az apró francia falucska. Dokumentumok tanulsága szerint az 1800-as években egy François-Bérenger Sauniére nevű pap gondozta a helyet, mikor is a semmiből hirtelen meggazdagodott, és felvirágoztatta Rennes-le- Château-t. Feljegyzések után kutattak a történészek, de nemigen találtak semmi olyat, ami megmagyarázná a hirtelen jött vagyon forrását. Egyesek szerint a pap okkult tudományokkal foglalatoskodó énekesnővel szűrte össze a levet, mások szerint a templom mesés kincset rejtegetett. Plantard az interjú során szintén megemlítette Rennes-le-Château-t, ráadásul szóba került maga a kincs is, amit a Sion rend őriz. Elmondása alapján azonban nem kézzelfogható, nagyértékű tárgyra kell gondolni, és nem is testek után kell kutatni, a kincsek ugyanis a templom körül találhatók. A ködös válasz után nyomozások indultak, mégis mi lehet Rennes-le-Château-ban, a kutatók legnagyobb megdöbbenésére viszont tényleg találni érdekes dolgokat a templom körül. Az épület dekorálása különösen szokatlan a többihez képest, egyesek szerint elrejtett nyomok lapulnak Rennes vidékén. Már maga a templom is különösen nagy figyelmet fordít Mária Magdolnának. A Szent Mária Magdolna templom ugyanis meghökkentő érdekességeket rejt. Rögtön a bejárat mellett Asmodeusról, Salamon templomának és kincsének őrzőjéről készült embernagyságú szobrot találhatunk. Első látásra egy démonnak tűnhet, így azonnal felkeltette a látogatók figyelmét a furcsa vendégváró. A keresztény templomok bejáratát sehol máshol nem őrzi a lény, így többen is feltették a kérdést, vajon Rennes-le-Château Salamonéhoz hasonló vagyont rejthet? Jézus kereszthalálának körülményei is vitatottak, ehhez nagyban hozzájárul a templom egyik keresztutat ábrázoló képe is.
A művön érdekes ellentmondásokba ütközhetünk, ha figyelmesen vizsgálódunk. Jézus testét éppen be/kiemelik a nyughelyére/ről, ám a képet megnézve láthatjuk, hogy éjszaka van. Fontos zsidó szabály volt akkoriban, hogy csak napvilágnál lehetett temetési szertartást végrehajtani, éjszaka már nem. Ez azt mutathatja, hogy Krisztus ekkor még életben volt, tehát nem a kereszten lelte halálát, ahogyan az a Bibliában is szerepel.
Az oltár freskóján Mária Magdolna látható szintén nem szokványos helyzetben. Egy barlangban térdepel, a mögötte látható táj pedig kísértetiesen hasonlít Rennes-le-Château látképére. Az előtte található fejfának két hajtása van, amiről a történészek úgy gondolják, azt jelképezheti, hogy Jézustól két gyermekük született, valamint a megváltót is a falucska közelében temethették el. A templomon kívül is akad érdekesség, mivel Sauniére a hirtelen jött gazdagságnak hála nagy építkezésbe kezdett. Egy tornyot állíttatott fel a kertjében, amelyet Mária Magdolnának ajánlott. Az érdekessége az építménynek, hogy a kifelé néző lépcsőház ablakok egy különös, barlangszerű temetkezési helyre engednek kilátni. Ha összekapcsoljuk az oltárképpel, valószínűsíthető, hogy fontos személyt temethettek oda: akár magát Jézus Krisztust vagy Mária Magdolnát.
Jogosan bírálhatók az elméletek, hiszen írásos bizonyíték nincs egyik bizonyítására sem. Történészek viszont a furcsaságok mellett további kérdéseket tettek fel. Mi van, ha Sauniére nem mesés kincseket talált, hanem bizonyítékokat? Ősi feljegyzéseket, amik a Bibliától eltérő eseményeket írhattak le. Sőt, az is elképzelhető, hogy magának Jézusnak és Mária Magdolnának nyughelyét fedezte fel, esetleg valamelyik gyermekéét. A válasz talán Rennes-le-Château környékén található, vagy a Sion-rend nagymesterei adhatnák meg, legalábbis akkor, ha valódi rendről beszélünk, és nem csak a fantasztikus regények világának egy szeletkéjét kínálták tálcán ügyes hamisítók.